داستان شکل گیری اسنپ
داستان اسنپ در ابتدا با 4 یا 5 کارمند شروع شد که توانست درکمتر از5 سال فعالیت، این عدد را به بیش از1000 کارمند و 300 هزار راننده فعال (حداقل 15 تا 20 سفر توسط هر راننده) برساند.
درکشور عزیزمان 10 میلیون کاربر دارد که در65 شهر مختلف در24 ساعت شبانه روز اقدام به سفر با این نرمافزار قدرتمند میکنند. امروزه ارزش این کسبوکار به 1.4 تا 1.7 میلیارد دلار میرسد. اما آیا داستان اسنپ و قصه به همین سادگی است؟
چگونه اسنپ تبدیل به اسنپ شد؟
داستان ازاین قرار بود که در زمستان 1393 گروهی از جوانان خوش فکر کشورمان به سرپرستی شهرام شاهکار به عنوان مدیر اجرایی ارشد، تصمیم به راهاندازی یک سرویس جابجایی آنلاین درکشور گرفتند.
شهرام شاهکار که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد MBA ازدانشگاه بریتیش کلمبیا و 10 سال درمدیریت و توسعهی کسبوکارهای بینالمللی در اروپا و آمریکای شمالی و خاورمیانه فعالیت میکرد، موفق شد هفتمین استارتاپ حوزهی حملونقل آنلاین جهان را راهاندازی کند.
شهرام شاهکار درابتدا تنها نبود و به همراه دوست و همکار خود ژوبین علاقمند (مدیر گروه استراتژی شرکت اینترنت ایران) به عنوان نائب رئیس هیئتمدیره اسنپ شروع به ساختن اسنپ کرد. ژوبین درابتدا وظیفه پیگیری تایید صلاحیت رانندگان متقاضی توسط پلیس امنیت نیرویانتظامی کشور را داشت که البته امروزه این کار در48 ساعت امکانپذیر است.
داستان شروع تاکسی یاب
اسنپ درابتدا با نام تجاری «تاکسییاب» فعالیت خود را آغاز کرد که در ابتدا تحت مالکیت گروه «اینترنتایران» بود. گروه اینترنتایران تا کنون موفق به پیادهسازی پروژههایی مثل اسنپفود، اسنپمارکت، اسنپهیپ، اسنپتریپ، بامیلو، پین تا پین و اسکانو شدهاست.
تاکسییاب رفتهرفته با گرفتن بازخود از مشتریان خود توانست یک نرمافزار جدید با عنوان «اسنپ» را درسال 94 منتشر کند و اینجا بود که داستان اسنپ رسما شروع شد. اسنپ درسال 95 به بیش از100 درصد رشد میرسد و همین موفقیتها باعث میشود غولهایی همچون ایرانسل و همچنین MTN Group ازآن حمایت کنند و بیش از20 میلیون دلار حمایت مالی دریافت کند.
بیشتر بخوان: استارتاپ یا Startup چیست؟
اسنپ رفتهرفته بخشهای مختلفی را به نرمافزار خود اضافه کرد و درواقع ایدهی خود را پخته کرد. درحال حاضر پرطرفدارترین خدمات اسنپ موارد زیر است:
- اسنپ اکو به کلیهی مسافران سرویس جابجایی میدهد.
- اسنپ رز ویژهی جابجایی بانوان است.
- شما میتوانید مرسولات و بستههای پستی خود را با اسنپباکس به سرعت و آسان جابجا کنید.
- اگر عجله دارید و حوصلهی ماندن درترافیک را ندارید من به شما سرویس اسنپبایک را پیشنهاد میکنم.
نحوه دریافت اپلیکیشن اسنپ
درحال حاضر شما میتوانید نرمافزار اسنپ را در3 سیستم عامل اندروید، ویندوز فون، ios نصب همچنین نسخه وباپلیکیشن (PWA) استفاده کنید.
برای درخواست سرویسها کافیست نرمافزار را باز کرده و نزدیکترین خودروهای اسنپ را روی نقشه ببینید سپس انتخاب مقصد و درخواست اسنپ کنید و بوووم اسنپ منتظر شماست. اطلاعات راننده و اتومبیل را چک کنید حتی محل قرارگیری او در نقشه را درهر لحظه روی نقشه ببینید و سپس سوار بر اتومبیل شده و ازخدمات دنیای آنلاین لذت ببرید.
شما میتوانید سفرهای رفت و برگشتی درخواست بدهید. میتوانید دو سفر برای خودتان رزرو کنید و یا حتی بینراه چند توقف کوتاه بخواهید. میتوانید سفر خود را به اشتراک بگذارید و همچنین ازگزینههای سفر و کدهای تخفیفی که اسنپ به شما میدهد استفاده کنید.
بیشتر بدان: اپتیت اپلیکیشن سبک زندگی
نحوهی پرداخت پول میتواند به صورت نقدی و الکترونیکی باشد. امروزه 40 درصد ازکاربران ترجیح میدهند هزینهی سفر خود را به صورت آنلاین پرداخت کنند. شما میتوانید در پایان سفر به رانندهی خود امتیاز دهید، شاید جالب باشد که بگویم راننده نیز میتواند به شما امتیازدهد.
و اما هزینهی سفر چگونه محاسبه میشود؟
اسنپ سه فاکتور اصلی را درمحاسبهی هزینهی سفر درنظر میگیرد:
- کیلومتر یا مسافت
- زمان
- دشواری (ترافیک)
آیا اسنپ واقعا یک استارتاپ است؟
رازی که اسنپ دوست ندارد شما بدانید چیست؟
درست است که اسنپ موفق شد جوایز استارتاپی را یکی پس از دیگری درو کند و در کشور توانست حسابی غوغا به پا کند. اما آیا اسنپ واقعا یک استارتاپ بود؟
برای پاسخ به این سوال باید بدانیم استارتاپ چیست؟ به تعبیرهای سرسری و بدون تخصص کافی استارتاپ به شرکت نوپا گفته میشود که حتما باید درحوزهی فناوریهای نوین باشد.
اما استارتاپ به تعریف درست و اصولی یعنی:
یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسبوکار تکرارپذیر و مقیاسپذیر بوجود آمده است.
حال به تعریف جزییات این تعریف میپردازیم:
سازمان : به طور کلی سازمان، هرنوع مجموعه ای ازافراد (یا حتی یک نفر) ابزار و روابط بین آنهاست و تفاوتی نمیکند اینکه شرکت ثبت شده یا نشده باشد و یا حتی دفترکار داشته و یا نداشته باشند.
موقت: سوال اینجاست که استارتاپ 10 ساله به چه معناست؟ کار یک استارتاپ یافتن سریع یک مدل کسبوکاری است که دربالا تعریف شد، درکوتاهترین زمان ممکن است. دو فاکتور بسیار مهم درهر استارتاپی سرعت و زمان است. درپیادهسازی ایدهی استارتاپی هرچه فرصت را از دست بدهیم ممکن است رقیب از ما جلو بیوفتد و همچنین ممکن است صبر و حوصله و توان مالی ما به پایان برسد.
عدم قطعیت: این کلمه یعنی عدم قطعیت دراین تعریف نهفته است. شما دریک استارتاپ دقیقا نمیدانید کدام روش جواب میدهد و کدام جواب نمیدهد و درواقع نمیدانید پاسخ درست چیست؟
تکرارپذیر: یعنی آن مدل کسبوکار که با هدف درآمدزایی ایجاد شده است را بتوان بارها تکرار کرد و با هربار تکرار بتوان درآمد بیشتری از آن کسب کرد. درواقع یعنی بتوان آن محصول یا خدمت را به تولید انبود رساند.
مقیاس پذیر: یعنی اینکه بتوان آن مدل کسبوکار را با افزایش منابع مالی و نیروی انسانی و… گسترش داد و روشهای ایجاد و ارائه و کسب ارزش را بهتر، سریعتر و بیشتر کرد.
بیشتر یادبگیر:عوامل تاثیرگذار در موفقیت استارتاپها
دو عامل تکرارپذیری و مقیاسپذیری یک مدل کسبوکار با خود امکان رشد میآورد. درنتیجه میتوان گفت که هدف از راهاندازی یک استارتاپ رشد سریع است و عامل سودآوری و ثروت نیز برای شما همین دو عامل هستند. از ویژگیهای مهم در یک استارتاپ: جستجوگر بودن، تکرارپذیر بودن، مقیاس پذیری، سرعت رشد، جذابیت داشتن، عدم قطعیت یا همان خطرپذیری است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که چگونه میتوان با کمترین سرمایه استارتاپ ایجاد کنیم پیشنهاد میکنم این مقاله را مطالعه کنید.
اسنپ چی شد؟
همه میدانیم که اسنپ یک مدل بومی سازی شده از اپلیکیشن تاکسیرانی اوبر است. طبق تعریف بالا استارتاپ به سازمان موقت گفته میشود تا زمانیکه آن کسبوکار رشد کند و به درآمد برسد. اما پس از به درآمد رسیدن و پایدار شدن درآمد دیگر نمیتوان ازآن به عنوان یک استارتآپ نام برد. دراین تعریف از کپی بودن ایده حرفی زده نشده است یعنی کپی بودن اسنپ نمیتواند مانع ازاستارتاپ بودن آن شود.
نتیجه: شاید زمانی میشد گفت که اسنپ یک استارتاپ در زمینهی حملونقل و مسافربری است اما این مسئله موقتی بوده و به محض مشخص شدن مدل درآمدی آن دیگر نمیتوان آنرا استارتاپ خطاب کرد.
رو مهارتت کار کن: رازهای زبان بدن که افراد موفق به کار می گیرند
اوبر چیست؟
تاکسیهای اینترنتی اوبر که درواقع ایدهی اسنپ برگرفته ازهمین ایده بوده و درکشور بومی سازی شده است. تاکسی اینترنتی اوبر که زادهی سانفرانسیسکو است هم اکنون در507 شهر و 66 کشور جهان فعالیت میکند.
چرا اوبر به ایران نیامد؟
به علت مشکلاتی همچون تحریمها و مشکلات سیاسی اوبر هیچوقت نتوانست به ایران راه پیدا کند و این یک زمینهای شد تا جوانان ایرانی این ایدهی بسیار عالی را در کشور پیادهسازی کنند تا مردم ایران نیز بتوانند ازخدمات دنیای آنلاین لذت ببرند.
آیا کپی کردن ایدههای خارجیها کار بدی است؟
اصلا اینطور نیست. کپی کردن یک ایده و پیاده سازی آن ایده بعد از بومی سازی و منطبق کردن با فرهنگ مردم در کشور علاوه بر اینکه میتواند برای پیاده کنندهی آن ایده، درآمد فوقالعاده بالایی داشته باشه؛ باعث میشود تا مردم ایران هم بتوانند ازخدمات و تکنولوژی جدید بهرهمند بشوند. اگر جوانی امروز قصد پیادهسازی ایدهی هرچند کپی اما جدید درایران را داشته باشد ما از او حمایت میکنیم.
مشکلاتی که اسنپ هیچوقت برای آنها پاسخگو نبود
داستان مشکلات اسنپ نیز کاملا گفتنی است. اسنپ که حسابی توانست گل سرسبد آژانسها و حتی تاکسیهای اینترنتی مثل خودش شود هم درابتدا بینقص نبود.
اسنپ درگذشته باگها و مشکلات زیادی داشت که رفته رفته به رفع هر کدام ازآنها پرداخت. مدیران اسنپ متوجه شدند که برای کاربر پسند شدن باید حسابی تغییر کنند.
- اسنپ در اوایل شروع کارش به ناامنی متهم شد امروزه نیز صحبتهایی دربارهی ناامنی در آن و مشکلات حریم خصوصی اسنپ میشود. ازجمله اینکه شمارهی تلفن اشخاص در تماسهای تلفنی در دسترس راننده قرار میگیرد و یا مزاحمتهایی که ممکن است برای مسافران پیش بیاید وجود دارد.
- اسنپ راهکار دقیق و قوانین سفت و سختی دراین باره ندارد و همچنین شرکت اسنپ هیچگونه مسئولیتی درقبال رفتارهای راننده بر عهده نمیگیرد.
- اسنپ درابتدا با قیمتهای بسیار پایینتر و مقرون به صرفه شروع کرد تا مردم را ترغیب به استفاده ازاین نرمافزار کند اما رفته رفته قیمت خود را افزایش داد. شاید بتوان گفت این یک روش بازاریابی است و ایرادی ندارد اما باید گفت که قیمت آن در روزهای بارانی و داخل طرح ترافیک و ساعات شلوغی بسیار جهشی و بسیار بالاتر است. همچنین رانندگان کمتر در این شرایط درخواست شما را قبول میکنند.
- یکی از این مشکلاتی که حسابی برای اسنپ دردسرساز شد، کمکار شدن و بعضاً تعطیلی آژانسهای مسافربری بود. از حق نگذریم گرفتن آژانس اینترنتی که نزدیکترین اتومبیل به ما را میفرستد و هیچوقت نمیگوید ماشین نداریم و قیمتهایی بسیار مقرون به صرفهتری دارد برای همه جذابتر بود. اما از طرفی عدهی بسیار زیادی در آژانسها مشغول به کار و کسب روزی بودند که منصفانه نبود ازکارشان بیکار شوند. به همین دلیل این ایده اعتراضهای شدید آژانسهای اتومبیل را درپیداشت و درجاهایی کار به شکایت رسید اما چه کسی میتواند با پیشرفت مبارزه کند. دنیا تغییر کرده است و اگر خودمانرا با تغییرات دنیا وفق ندهیم محکوم به شکست بزرگی هستیم.