
داستان موفقیت ایلان ماسک
10سال پیش ایلان ماسک تسلا را به بورس برد، حالا میخواهد ما را به فضا ببرد.

آن روز را کاملا به یاد میآورم؛ یکی از همان صبحهای آفتابی نیویورک بود. اولین مصاحبهام با مردی بود که احتمالا حالا و در آینده از او به عنوان مردی یاد خواهد شد که جهان را تغییر داد. بله! قرار بود با ایلان ماسک مصاحبه کنم.
روز ۲۹ ژوئن سال۲۰۱۰، همان روزی که کمپانی تسلا سهام خود را در بازار بورس عرضه کرد، ایلان ماسک در خارج از تالار معاملات سهام نزدک با خبرنگاران مصاحبه میکرد. در مقابل یک اتومبیل قرمز متالیک مدل اس تسلا ایستاده بودیم. در آن زمان آن اتومبیل نهایت تکنولوژی اتومبیلسازی بود.
بیشتر بخوان : رشد 200 درصدی استارتاپ دکتر دکتر
او گفت که عرضه عمومی سهام تسلا به او این فرصت را میدهد که چنانچه عرضه عمومی مدل اس تسلا کمی زمان ببرد، بتواند کمی وقت بخرد. قرار بود مدل اس تسلا سال۲۰۱۲ وارد بازار شود. ماسک به من گفته بود انتظارش این است که بتواند تا اوایل سال۲۰۱۳، تعداد ۲۰هزار دستگاه از مدل اس را به فروش برساند، اما در عرصه عمل در اوایل سال۲۰۱۳، تسلا توانست ۲۲ هزارو ۴۷۷ دستگاه از اتومبیل مدل اس را بفروشد.
رویای تولید اتوموبیل الکترونیکی
ماسک همان زمان به من گفته بود رویای بزرگترش این است که بتواند این اتومبیلها را به توده مردم بفروشد. او گفته بود: «امیدوارم ظرف مدت ۵ سال بتوانیم آنقدر تولید داشته باشیم که بتوانیم اتومبیل را به توده مردم بفروشیم. از همان ابتدا رویای من این بود که بتوانم اتومبیلهای الکتریکی را در تیراژ انبوه تولید کنم».
اگر روی دور تند برویم و به سال۲۰۲۰ برسیم، به مدل ۳ تسلا میرسیم؛ مدلی که بسیار مقرونبهصرفهتر و ارزانتر است و حالا میشود با پرداخت ۳۸هزار دلار آن را خرید. حالا خریدکردن از تسلا خیلی کمتر هزینه دارد اما در هر صورت تسلا هنوز برند لوکسی است. وقتی از او پرسیدم انتظار دارد تسلا تا چه اندازه گسترش یابد، در پاسخ گفت: «خیلی بزرگتر از فراری و احتمالا خیلی خیلی بزرگتر از پورش.»
حالا که تسلا سالانه صدها هزار اتومبیل میفروشد، به هر دوی این اهداف دست یافته است. اگرچه در آن زمان خیلیها معتقد بودند تسلا تحت رهبری ایلان ماسک پیشرفت خواهد کرد، برخی هم بودند که نسبت به آینده تسلا ابراز شک و تردید میکردند. چیزی که هیچ کدام از ما از آن زمان نمیدانستیم، این بود که در طول ۱۰سالی که پیشرو دارد، تا چه اندازه تلاش خواهد کرد. هیچ کسی فکرش را هم نمیکرد که تسلا به فکر بردن انسان به مریخ باشد.
بیشتر بدان: هفت درس رهبری از بیل کمپبل
در مصاحبهای که ایلان ماسک اخیرا با روزنامه نیویورکتایمز داشت،
گفت «وقت نداشته خانه خودش را طراحی کند، چون تمرکزش روی پروژههایی نظیر بردن انسان به ماه، دست یافتن به منبع انرژی پایدار و حفظ محیطزیست را از بین میبرده است.»
ماسک این سخنان را تنها ۲ماه قبل از آنکه ۲خانه چندمیلیون دلاریاش در جنوب کالیفرنیا را به فروش بگذارد، بر زبان آورد. او همزمان در توییتر نوشت قصد دارد داراییهایش را به حراج بگذارد.
ماسک ماجراجوییهای دیگری نیز در نظر دارد از جمله:
- ساخت یک فرودگاه فضایی روی دریا. در واقع این فرودگاه یک سکوی پرتاب برای موشکهای اسپیسایکس است که قرار است به ماه و مریخ بروند و یا سفینههایی که قرار است توریستها را به سفر دور زمین ببرند.
- سیستم Hyperloop که در واقع یک سیستم حملونقل بسیار بسیار سریع است شامل تونلهایی آلومینیومی است که یک کپسول حامل مسافر از درون آنها با سرعت بسیار زیاد به حرکت درمیآید. سرعت این سیستم حملونقل بیش از هزار و ۱۰۰کیلومتر بر ساعت است.
- تاسیس شرکت Boring که وظیفهاش ساخت تونلهای زیرزمینی حملونقل از لاسوگاس به لسآنجلس است تا به این ترتیب از ترافیک جادهای کاسته شود.
- ساخت تراشههای موسوم به نیروالینک که به مغز متصل میشوند و میتوانند دستورات مغز را از طریق اتصال به تلفن همراه منتقل کنند.
- شهری که همه انرژیاش از پانلهای خورشیدی تامین میشود.

ناامیدی برای ماسک وجود ندارد
آنچه که ماسک عملی و ممکن میبیند، از دید بسیاری غیرعملی و ناممکن است و ماسک طی ۱۰سال گذشته نشان داده که هیچ تمایلی به ناامیدشدن ندارد و همچنان تلاش میکند. ماسک یک ویژگی دیگر نیز دارد و آن اینکه در مقایسه با دیگر مدیران عامل شرکتهای بزرگ هایتک، بیشتر حرف میزند، مصاحبه میکند، نظراتش را خیلی صریح بیان میکند، در حساب توییترش مینویسد و غیره.
او حتی به خاطر اظهارنظرهای سیاسی و اجتماعیاش به دردسر هم افتاده است. اخیرا در حساب توییترش خطاب به سرمایهگذاران تهدید ویروس کرونا را زیر سوال برد و علیه برنامههای خانهنشینی سخن گفت و کسانی را که این برنامهها را برای کنترل ویروس پیشنهاد میکنند، فاشسیت خواند. او حتی یک بار توییت کرده بود که فکر میکند قیمت سهام تسلا بیش از اندازه بالاست. همین حرفش باعث شد سهام تسلا و سهام خودش سقوط کند.
در سال۲۰۱۸، کمیسیون امنیت معاملات بورس اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد ماسک با نوشتن این توییت که «بودجه لازم برای خصوصیسازی تسلا را به دست آورده است»، موجب گمراهی سرمایهگذاران و فریب آنها شده است. این توییت برای ماسک و تسلا ۲۰ میلیون دلار جریمه سنگین به دنبال داشت. به عنوان بخشی از توافقنامه SEC ، ماسک همچنین موافقت کرد که از سمت خود به عنوان رئیس تسلا صرفنظر کند، اگرچه او همچنان مدیرعامل شرکت است.

تسلا گزارش سود سالانه خود را در ژانویه سال جاری منتشر کرد، اما حالا که این مقاله منتشر میشود، ارزش داراییهای تسلا بیشتر از جمع داراییهای شرکتهایی نظیر فورد، جنرال موتورز و فیاتکرایسلر است. تسلا حتی توانسته با پشت سر گذاشتن تویوتا عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان را از آن خود کند.
شلوارک قرمز تسلا
شاید باورتان نشود اما تسلا شلوارک هم تولید میکرد. زمانی فروشندگان شلوارک فکر میکردند سهام تسلا سقوط خواهد کرد اما تسلا در ماه جولای مدلی از شلوارک با رنگ قرمز خاص را با قیمت ۶۹ دلار وارد بازار کرد که فروش فوقالعادهای داشت.
تسلا در وبسایت خود نوشت: با شلوارکهای ما در کنار استخر، داخل خانه و یا فضای بیرون خانه راحت باشید. ناگهان مردم برای خرید این شلوارکهای کوچک قرمزرنگ هجوم آورند و به فاصله کوتاهی از عرضه آنها، همه فروش رفت و ماسک طبق عادت مالوف خودش به توییتر آمد و نوشت: «دینگ! وبسایتمان را ترکاندیم.»
بازنشر از هفته نامه شنبه