بازاریابی استارتاپی

تفاوت بازاریابی استارتاپی و بازاریابی سنتی

بازاریابی شما به نوع کسب و کار و مخاطبینی که قرار است مشتریان شما باشند بستگی دارد.

علی رغم اینکه بازاریابی استارتاپی قدمت چندان زیادی ندارد، اما توانسته تا حدود زیادی با بازاریابی سنتی نیز آمیخته شود و این شرایط را ایجاد کند که حتی افرادی که هنوز از بازاریابی سنتی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند، بازاریابی استارتاپی را نیز در کنار آن به کار می‌گیرند و دنیای دیجیتال را نیز در تبلیغات، شناساندن و حتی ارتباط با عموم مردم فراموش نمی‌کنند.

اما تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن و به طور کلی، فرق فروش و بازاریابی چیست؟

آیا تا به حال به تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی استارتاپی یا مدرن امروزی فکر کرده‌اید و اینکه چرا هرچه پیش می‌رویم، نفوذ بازاریابی استارتاپی و مدرن در دنیای بازاریابی بیشتر و بیشتر می‌شود؟

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که با ورود اینترنت و فراگیر شدن استفاده از آن در میان عموم مردم، زندگی و نوع خرید و تعامل انسان‌ها شکل جدیدی به خود گرفته و این موضوع در تاکتیک‌های فروش و بازاریابی نیز تغییرات عمده‌ای ایجاد کرده است.

در عصر دیجیتال، افراد متقاضی شغل در زمینه بازاریابی باید مهارت‌ها و تخصص‌های خود را در راستای نیازهای شغلی و جامعه ارتقا بدهند و به دانش دیجیتال و دنیای مجازی تا حدود زیادی آشنا باشند؛ در حالی که هنوز هم شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که به بازاریابی سنتی خود پایبند بوده و از روش‌های قدیمی و غیر دیجیتالی برای بازاریابی استفاده می‌کنند. هرچند که دیگر این کار نیز با نادیده گرفتن دنیای دیجیتال ممکن نخواهد بود.

بیشتر بخوان: مدل استارتاپ ناب (Lean startup) چیست؟

دنیا به سمتی سوق پیدا کرده که امروزه هیچ ایده بازاریابی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن بازاریابی استارتاپی و مدرن به موفقیتی که انتظارش را دارد نزدیک شود و عمومیت یافتن اینترنت و دنیای دیجیتال در میان انسان‌ها این شرایط را فراهم ساخته تا از طریق شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و تبلیغات اینترنتی، راحت‌تر از روزنامه و تلوزیون می‌توان کالا و خدمات جدید را به آنها معرفی کرد و با روال و فرآیند کار نیز مشتری را به خوبی آشنا نمود.

در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا با هم به بررسی عناصر منحصر به فرد بازاریابی استارتاپی و مدرن بپردازیم، با تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن آشنا شویم و روش‌های مفیدی از بازاریابی دیجیتال را فرا بگیریم.

امروزه بسیاری از مشاغل کوچک هنوز سر درگم هستند که برای تبلیغات و شناسایی برند یا محصولات خود چه ایده بازاریابی را به کار بگیرند و با توجه به میزان هزینه و بودجه‌ای که به این کار اختصاص داده‌اند، چطور بازخورد بهتری دریافت کنند.

تصمیمی که اتخاذ آن آنقدرها هم ساده نیست و اعتماد به اینکه کدام روش بازاریابی می‌تواند موجب بروز نتیجه بهتری شود، آنها را هر لحظه دو دل‌تر و سردرگم‌تر می‌سازد.

اما بهتر است بدانید که نوع بازاریابی شما به نوع کسب و کار و مخاطبینی که قرار است مشتریان شما باشند بستگی دارد و در کنار همه این‌ها این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که امروزه دسترسی به اینترنت و دنیای دیجیتال نیز برای اکثریت مردم فراهم است و تبلیغات و بازاریابی سنتی به تنهایی نمی‌تواند برای فراگیر شدن و شناخت تجارت شما به عموم مردم کارساز باشد.

بیشتر بخوان: مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی

هر آن چیزی که باید درباره بازاریابی سنتی بدانید!

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع بازاریابی سنتی‌ترین و قدیم‌ترین نوع بازاریابی محسوب می‌شود و در آن از تبلیغاتی نظیر چاپ تراکت، پخش در تلویزیون، رادیو، اعلام در رویدادها، ارسال نامه و کارت‌های تبلیغاتی، تبلیغات در بیلبوردها، چاپ آن در مجلات پر مخاطب و تلفن زدن به مشتریان برای آشنایی با کسب و کارها استفاده می‌شود.

نوعی از بازاریابی که تقریبا از دهه ۶۰ میلادی در حال اجراست و در زمان خود تحول بزرگی در دنیای فروش و کسب و کارها به حساب می‌آمد.

اما چطور می‌توان در عرض یک دقیقه میلیون‌ها پیام را در سراسر دنیا پخش کرد؟ چطور با استفاده از بازاریابی سنتی می‌توان در مدت زمانی کوتاه کسب و کارها را به مردم دنیا معرفی کرد و آنها را به سادگی با فرآیند کارها آشنا نمود؟

البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که در بسیاری از مواقع، مخاطبین یک کسب و کار، افرادی از جامعه هستند که هنوز علاقه زیادی به مطالعه روزنامه‌ها به جای وب‌ سایت‌های خبری دارند. دوست دارند بیشتر تلویزیون نگاه کنند و یا به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارند و از طریق یک تراکت و یا نوشته‌ای در روزنامه، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی معمولا بازاریابی سنتی ایده بازاریابی مناسب‌تری محسوب می‌شود و بازخورد بهتری خواهد داشت.

از طرف دیگر، وابسته شدن دنیا به فناوری‌های مدرن و بازاریابی استارتاپی توانست تغییری شگفت در دنیای تبلیغات و بازاریابی ایجاد کند؛ تا جایی که دیگر روش‌های سنتی به تنهایی پاسخگوی نیازهای بشر نبودند و با سرعت و هزینه‌ محدودتری که صرف بازاریابی استارتاپی می‌شود، بازدهی بهتری نیز حاصل می‌شود. جالب است بدانید که همه چیز برای اولین بار، درست ۲۶ سال پیش و از یک بنر تبلیغاتی که در وب سایتی قرار گرفت، شروع شد…

شاید برات جالب باشه: داستان موفقیت ایلان ماسک

بازاریابی استارتاپی و مدرن!

ایده بازاریابی از دیرباز تا به امروز وجود داشته و فقط نوع و کاربری آن از شکلی به شکل دیگر تغییر کرده است اما برای درک بهتر تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن باید با بازاریابی مدرن بیشتر آشنا بشویم.

امروزه بسیاری از کسب و کارها معمولا با ایجاد یک ایده خلاقانه و به قصد راه اندازی یک شرکت نوپا و تجارتی کوچک و البته دیجیتالی وارد دنیا کار می‌شوند و با این فکر پیش می‌روند تا با رشد و شناساندن ایده خود به دنیا، تغییری در نوع زندگی و صنعت ایجاد کنند و بتوانند در آینده شرکت و تجارتی بزرگ را بیندازند.

به این دنیای هیجان انگیز برای راه اندازی کاری جدید، استارتاپ گفته می‌شود و یقینا در این نوع کسب و کارهای مدرن و حتی هر تجارت و کسب و کار سنتی،  نیاز به ایده بازاریابی است که بتواند با توجه به نیازها و نوع زندگی مردم اعمال شود و در نتیجه بازخورد لازم را حاصل کند.

بازاریابی استارتاپ و دیجیتالی که تمام استراتژی‌های آن در دنیای دیجیتالی اجرا می‌شود و قدرت بیشتری از بازاریابی سنتی دارد.

بازاریابی استارتاپی جای بازاریابی سنتی را می گیرد.

علی رغم اینکه بازاریابی استارتاپی قدمت چندان زیادی ندارد، اما توانسته تا حدود زیادی با بازاریابی سنتی نیز آمیخته شود و این شرایط را ایجاد کند که حتی افرادی که هنوز از بازاریابی سنتی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند، بازاریابی استارتاپ را نیز در کنار آن به کار می‌گیرند و دنیای دیجیتال را نیز در تبلیغات، شناساندن و حتی ارتباط با عموم مردم فراموش نمی‌کنند.

این نوع بازاریابی معمولا از طریق رسانه‌های اجتماعی، فرستادن ایمیل، محتوای اینترنتی، سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر گوگل، تبلیغات کلیکی در وب سایت‌ها و … انجام می‌شود و می‌تواند در چشم به هم زدن در تمام دنیا نیز پخش شده و به طور فراگیرتری به مردم در هر نقطه از دنیا شناسانده شود.

امروزه ۹۵ درصد از شرکت‌های مهم برای بازاریابی خود از توییتر استفاده می‌کنند، در لیست ایمیل‌های شرکت‌ها حداقل ۵۰۰۰۰۰ ایمیل ثبت شده و تقریبا ۶۰ درصد از کل فعالیت‌های اینترنتی مردم در ایالات متحده تنها از طریق تلفن‌های همراه هوشمند انجام می‌شود.

این موضوع کاملا روشن است که امروزه استفاده از بازاریابی استارتاپی با هزینه کمتر و بسیار راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود و جذابیت بیشتری نیز برای مخاطبین دارد.

مهارتت و ببر بالا: رازهای زبان بدن که افراد موفق به کار می گیرند

مهم‌ترین مزیت‌های بازاریابی استارتاپی نسبت به بازاریابی سنتی!

در این قسمت می‌توانید با مهم‌ترین مزایای بازاریابی استارتاپی در برابر بازاریابی سنتی آشنا شوید:

۱-کاهش هزینه‌ها:

تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات و پخش تنها یک تبلیغ چند ثانیه‌ای در تلویزیون هزینه زیادی را برای شرکت‌ها و کسب و کارها در بر دارد. اما بازاریابی استارتاپی این امکان را فراهم کرده تا با هزینه بسیار پایین‌تر و گاهی حتی بدون هیچ هزینه‌ای تبلیغات خود را در وب‌سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی قرار بدهید

۲-سرعت بالاتر

بازاریابی استارتاپی و مدرن در مقایسه با روش‌های سنتی سرعت فوق العاده بالاتری در تبلیغات دارد. شما می‌توانید در مدت زمانی کوتاه هزاران ایمیل بفرستید و صدها پست تبلیغاتی در اینستاگرام و توییتر نشر کنید، اما تنها برای رسیدن یک نامه به دست مردم و یا انتشار یک تبلیغ در روزنامه ممکن است به روزها و ماه‌ها زمان نیاز داشته باشید.

۳-عدم ایجاد حس منفی در مخاطب

افرادی که روزنامه خریداری می‌کنند، هیچگاه آن را برای تبلیغات آن نمی‌خرند و مخاطبین رادیو نیز بیشتر به دنبال گوش کردن به موزیک و پیش بینی آب و هوا و اخبار هستند و افرادی هم که مجله می‌خرند، مسلما نمی‌خواهند صفحات پر از تبلیغات آن را ببینند.

این موضوعات در روزنامه‌ها و مجلات و تلوزیون و رادیو به وفور دیده می‌شود و این موضوع اصلا برای مخاطبین جذاب نیست و در بازاریابی استارتاپی از تبلیغات معمولا به شیوه‌ای زیرکانه تحت عنوان سئو و با توجه به کلمات کلیدی که افراد سرچ می‌کنند، استفاده می‌شود؛ حتی اگر به صورت ایمیل و بنرهای اینترنتی هم باشد، این موضوع کمتر برای مردم آزار دهنده است.

۴-تعامل با مشتریان

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های بازاریابی استارتاپی این است که این امکان را به سادگی فراهم می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند با مشتریان خود ارتباط داشته باشند، به سرعت به نیازهای آنها پاسخ دهند و مشکلاتشان را برطرف کنند و برای این کار لازم نباشد تا مانند روش‌های سنتی بعد از پیدا کردن شماره تلفن، مدت‌ها پشت خط بمانند و با مسئول مربوطه صحبت کنند و یا بعد از پیدا کردن آدرس شرکت، بعد از چند ماه یک نامه برایشان ارسال کنند و پاسخ آن را بگیرند.

۵-مناسب بودن برای هر نوع کسب و کاری

مهم نیست شما کسب و کار کوچکی راه انداخته‌اید و یا شرکت بزرگی دارید؛ بازاریابی استارتاپی و مدرن معمولا برای هر نوع کسب و کاری مفید است و می‌تواند گزینه خوبی برای معرفی شما به عموم مردم در هر نقطه‌ای از دنیا باشد.

 در آخر فراموش نکنید…

در کنار همه مزیت‌هایی که بازاریابی استارتاپی و مدرن دارد، بازاریابی سنتی هنوز برای عده زیادی از مردم و شرکت‌ها بسیار موثر است و سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه اینها فرق فروش و بازاریابی را مشخص می‌کنند. تنها موضوعی که در ارتباط با آن وجود دارد این است که امروزه اکثر همین شرکت‌‎ها و کسب و کارها نیز در کنار همه روش‌های سنتی که برای تبلیغات استفاده می‌کنند، روش‌های مدرن و امروزی را نیز استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند نشان دهنده برنده بودن دنیای دیجیتال در عصر حاضر تلقی شود.