برندینگ یا برندسازی چیست؟
برندینگ یا برندسازی (Branding) بحثی است که میخواهیم درباره آن به بحث و گفتگوی بپردازیم.
موضوعی که در خیلی از مجالس کاری شاید آن را بشنوید.
بهراستی آیا شما با مفهوم برندینگ با برندسازی آشنایی دارید؟
چقدر از اهمیت این مفهوم میدانید؟
آیا با انواع برندینگ آشنایی دارید؟
همه اینها سؤالاتی هستند که شما جواب آنها را در ادامه این محتوا خواهید یافت.
قبل از اینکه بخواهیم به مفهوم برندینگ اشارهای داشته باشیم، باید مفهوم خود برند را دریابیم.
برند چیست؟
در واقع برند، نام، نشان و یا لوگویی است که یک مجموعه با آن شناخته میشود.این مجموعه میتواند سازمانی، اداری و یا دولتی باشد که دارای فعالیت است.
برخیها نام برند در برندسازی را فقط یک لوگو، لوگو تایپ و یا نام منحصربهفرد میدانند که بهصورت منحصربهفرد طراحی شده است.درصورتیکه این مفهوم کملطفی در حق برند است.
بیشتر بخوان: تفاوت بازاریابی استارتاپی و بازاریابی سنتی
برند هویت یک شرکت را بیان میکند.
برند، مجموعهای از نام ، نشان و شعار یک مجموعه است که باید بتواند بهخوبی هویت آن مجموعه را برای عموم مردم و یا مشتریان خاص، نمایان کند.
طراحی برند ابتدای راه برندسازی است و نیازمند یک طراحی خاص و منحصربهفرد است.
طراحی نام ، لوگو و شعار باید بهگونهای صورت بگیرد که در جایی که نام برند شنیده شود، ذهنها به سمتی برود که به یاد فعالیت یک شرکت در زمینه اختصاصی و تولید محصول برود.
هر چه برای نام برند وقت گذاشته شود، در آینده نتیجه بهتری نشان خواهد داد.نامی که در تخصص شما باشد و بیربط به موضوع فعالیتتان نباشد.
اگر بخواهیم خوب مثال بزنیم، باید به شرکت پپسی اشارهکنیم.
شاید در ذهنتان بهسرعت به یاد تولیدات این شرکت که نوشابه هستند، بیفتید.
- آیا شمایل برند پپسی را یادتان هست؟
- آیا هر جا آن را ببینید میشناسید؟
این است یک برند خوب که میتواند در ذهن مشتری و مخاطب جای گرفته و کمتر از ذهن آن خارج شود.
آشنایی با برندسازی یا برندینگ (Branding)
برندسازی، صرفاً فقط ساختن یک لوگو، نام و یا شعار نیست، بلکه مجموعه فرآیندهایی است که باعث میشود برند در مجموعه هدف (عموم مردم یا گروهی خاص از آنها) شناخته شود .
این فرآیندها شامل طراحی نام، لوگو، شعار، بازاریابی و تبلیغات است که باعث میشود که برند شناخته شود و در ذهن مشتریان خاص یا عام بماند.
در واقع در این فرآیندها شما باید هویت فعالیت مجموعه خود را برای مردم با استفاده از برند برای مردم آشکارکنید و بتوانید برند خود را به معنا نزدیک نمایید.
درصورتیکه این مجموعه فرآیند بهصورت اصولی پیش برود، میتواند برند شما را بهخوبی در بین مشتریان هدفتان معروف و آشنا بسازد.
بیشتر بخوان: داستان موفقیت ایلان ماسک
فکرش را بکنید اگر قرار باشد برای مثال در تلویزیون یک تبلیغ ارائه کنید، برندینگ شما چقدر میتواند باعث پربازده شدن و به یادماندن شرکت شما در اذهان مشتریان شود.
اگر فقط فکر میکنید طراحی یک لوگو، نام و شعار زیبا میتواند برای شما مفید باشد باید بگوییم خیر، حتی اگر هزاران بار آن را به نمایش بگذارید.
بلکه باید طی فرآیند مهم برندسازی، معرفی برند شما به مشتریان به صورت اصولی و با برنامه صورت گردد.
پس فعالیت برندینگ برای ادامه فعالیت و یا استارت آغاز کار بسیار مهم خواهد بود، چرا که میتواند باعث افزایش تعامل و اعتمادسازی در نزد مشتریان شود و شما محصولات و یا خدمات خود را با بازار وسیعتری به اشتراک و فروش بگذارید.
حتماً برند خود را به صورت رسمی به ثبت برسانید.
اگر قصد ثبت برند خود را دارید، شرکتهای زیادی هستند که این کار را برای شما بدون دردسر انجام میدهند که البته دارای هزینه است.
اگر قصد دارید خودتان برندتان را ثبت کنید، باید به سازمان ثبتاسناد و املاک کشور مراجعه نمایید و با پر کردن اطلاعات لازم و بارگذاری فایلهای مربوط، پروسه ثبت برند خود را طی کنید.
این را بدانید تا زمانی که برند شما ثبتنشده باشد، هیچ ارزش حقوقی ندارد.
یعنی میتوانند با ثبت برند شما، غرامت بگیرند و شما یا باید به فکر برندسازی دوباره باشید، یا اینکه غرامت را بپردازید.
پس قبل از هر کاری و قبل از اینکه زحماتتان در زمینه ساخت برند، هدر برود توصیه میکنیم سریعاً اقدام به ثبت برند کنید.
اهمیت برندسازی در کسبوکار
همانطور که گفتیم برندسازی دارای اهمیت است چون میتواند مزایای زیادی ازجمله تعامل و اعتماد مشتری به شما را به همراه داشته باشد. پس اگر به فکر یک کسبوکار بزرگ هستید، توصیه میکنیم که به برندینگ توجه ویژه داشته باشید.
در زیر با چند مورد از اهمیتهای تولید و ساخت برند آشنا میشویم که خواندن آنها خالی از لطف نیست:
• افزایش درآمد از کسبوکار شما
برندسازی حرفهای میتواند برای شما مشتری جمع کند و محصولاتتان راحتتر به فروش برسد.
همگام با فعالیت در حوزه برند، شما بازاریابی قویتری بر پایه برندی قوی خواهید داشت و این امر به شما در اعتمادسازی در بین مصرفکنندگان کمک خواهد کرد.
• کاهش ریسکپذیری شرکت
وقتی شما دارای برندینگ قوی باشید، قطعاً در طول مسیر مشکلاتی که به سراغتان بیاید، راحتتر حل خواهند شد.
شاید بپرسید که ربط این موضوع با ساخت برند چیست؟
وقتی شما پس از مدتها فعالیت یک محصولی عرضه کنید که نتواند انتظارات مردم را طبق قبل برآورده کند، قطعاً میتوانید با سرعت و اقتدار برندتان آن محصول را تولید نکنید.
مردم برند شما را به کیفیت بد یک محصول هرگز نخواهند فروخت.
برای مثال شرکت تویوتا وقتی در سال ۲۰۰۹ یک خودروی بیکیفیت عرضه کرد، این برند باکیفیت و قدرت بود که توانست تویوتا را تویوتا نگه دارد.
یعنی برندسازی درست، میتواند شما را در برونرفت بحرانها بسیار کمک کند.
بیشتر بخوان:۱۰ توصیه طلایی برای شروع کسب و کار خودتان
• افزایش ارزش شرکت و برند
وقتی شما یک شرکتی تحت نام برندی خاص داشته باشید، با برندینگ حرفهای میتوانید ارزش برند خود را تا جایی بالا ببرید که اگر خدایی نکرده تمامی اموال و نیروهای آن شرکت از دست رفتند، اما فعالیت تحت برند ادامه پیدا کند.
در واقع هر برندی دارای قیمتی است که شما میتوانید با برندسازی صحیح برای شرکت خود توسط افراد متخصص در این زمینه، یک سرمایهگذاری نیز کرده باشید.
هنگامیکه بخواهید سهامتان را به اشتراک بگذارید، برند شما تعیینکننده قیمت هر سهم خواهد بود.
• افزایش ارزش شرکت و برند
وقتی شما یک شرکتی تحت نام برندی خاص داشته باشید، با برندینگ یا برندسازی حرفهای میتوانید ارزش برند خود را تا جایی بالا ببرید که اگر خدایی نکرده تمامی اموال و نیروهای آن شرکت از دست رفتند، اما فعالیت تحت برند ادامه پیدا کند.
در واقع هر برندی دارای قیمتی است که شما میتوانید با برندسازی صحیح برای شرکت خود توسط افراد متخصص در این زمینه، یک سرمایهگذاری نیز کرده باشید.
هنگامیکه بخواهید سهامتان را به اشتراک بگذارید، برند شما تعیینکننده قیمت هر سهم خواهد بود.
• رقابت سختتر با مجموعه شما
اگر شما یک برندسازی سرسخت انجام دهید که بتواند بازار را تحت تأثیر قرار دهد، قطعاً رقابت با برند شما بسیار سخت خواهد بود.
بازهم مثال پپسی را در اینجا میآوریم.
به نظر شما آیا میتوان با این برند بهراحتی رقابت کرد؟
بیشتر بخوان: ۹ مهارت موردنیاز برای مدیران خدمات و پشتیبانی مشتری
• کالای شما بیشتر از بقیه که برند نیستند به فروش میرسد
قطعاً وقتی شما برندینگ خوبی داشته باشید، مشتری کالای شما را به دیگر کالاها ترجیح خواهد داد.
اگر شما چند ردیف نوشیدنی ببینید قطعاً آن را انتخاب میکنید که دارای برند باشد، مثل پپسی.
چون مشتری اعتماد بالاتری نسبت به برند شما خواهد داشت.
یعنی مصرفکننده با خودش بررسی میکند و میگوید که برند شما امتحانش را پس داده است، بنابراین انتخاب محصول برند شما برای او منطقیتر خواهد بود.
• تأثیر بر قیمت بازار
شما میتوانید در دورههای مختلف اگر بخواهید قیمت یک کالا را افزایش یا کاهش دهید بدون اینکه فروش شما تغییر داشته باشد و کسی بر شما خورده بگیرد.
در واقع وقتی برندسازی داشته باشید، شما ملاک قیمتگذاری خواهید شد.
اگر بخواهید برای سود بیشتر قیمت محصولات خود را افزایش دهید، البته معقولانه اگر باشد، هیچوقت از مشتریان شما کاسته نخواهد شد.
• محبوبیت در بین تأمینکنندگان
وقتی شما دارای برندی باشید، مواد اولیه شما را شرکتهای زیادی تأمین خواهند کرد.
ازجمله اینکه برای رسیدن به شرکت شما و تأمین مواد اولیه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
وقتی شما دارای تأمینکنندههای ثابت باشید، قطعاً میتوانید با آنها سر شرایط تأمین چانه بزنید.
در واقع هرگز آنها شما را از دست نخواهند داد به همین دلیل هوای برند شما را در هر شرایطی دارند.
این قدرت برندینگیا برندسازی، برای خیلی از شرکتهای بزرگ حیاتی خواهد بود.
بیشتر بخوان: 6+1 نکته درباره بیزینس کوچینگ
• افزایش جذب بازاریاب در مناطق مختلف
برند شما باعث میشود که کالای محبوبی داشته باشید که خیلی در بین مشتریان محبوب است.
بنابراین کار برای بازاریابها بسیار راحتتر خواهد بود که بتوانند کالای شما را به فروش برسانند.
به همین سادگی با حجمی از بازاریابها و ویزیتورها روبرو خواهید شد که میخواهند با فروش کالای شما به پورسانت برسند.
برندینگ، باعث محبوبیت این کالا و همچنین افزایش پرستیژ کاری برای بازاریابها خواهد شد.
• افزایش جذب سرمایهگذار
اکثر سرمایهگذاران برای اینکه با خیال راحت سرمایه خود را در جایی بخوابانند به دنبال برندهایی هستند که بهاندازه کافی قوی باشند.
مواردی که به اهمیت برندسازی اشاره داشتند را باهم دیدیم.
قطعاً شما با خواندن این موارد بیشتر قانع شدید که باید روی برندینگ حساب ویژه بازکنید.
پس برنامه ویژهای برای پیشبرد برنامه برند خود داشته باشید تا انشاالله آینده موفقی در انتظار کسبوکار شما باشد.
آشنایی با انواع برندسازی
برندینگ یا برندسازی دارای انواع مختلفی است که هرکدام دارای شیوههای مختلفی هستند که به کار گرفته میشوند.
در ادامه به آنها خواهیم پرداخت و اینکه چگونه صورت میگیرند.
۱ – برندسازی شخصی (Personal Branding)
در فرآیندی که به آن پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی میگویند، یک هویت برای شخص حقیقی ساخته میشود که باعث ارتقا جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن شخص میشود.
این فرآیندها با استفاده از ساخت وبسایت، نوشتن مقاله و کتاب، آپدیت کردن شبکههای اجتماعی، تعامل با دیگران، حضور در رسانههای معتبر، مصاحبه و دیگر موارد پیش میرود.
در واقع همه ما به این موضوع پی بردهایم که داشتن مدرک، تجربه و عناوین شغلی مختلف بهتنهایی نمیتوانند باعث ارتقا جایگاه یک فرد در جامعه بشوند و یا تنها راههای موفقیتش باشند.
پس باید از شخص شما در بین مردم و شبکههای اجتماعی تصویرسازی و برندینگ یا برندسازی حرفهای صورت بگیرد تا به موفقیتهای بالاتر برسید.
برندسازی شخصی، در واقع مجموعه ویژگیهایی برای شما میسازد که منحصربهفرد هستند و به کسبوکار و شخصیت اجتماعی شما معنا میدهند.
بیشتر بدان : مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی
اما به نظر شما چرا این نوع برندینگ یا برندسازی دارای اهمیت است؟
اگر شما دارای مدرک تحصیلی قابلقبول و شخصیت اجتماعی مناسب باشید در این صورت میتوانید با برندسازی بهینه و حرفهای، کسبوکاری مناسب با شرایط شما و درآمد بالا کسب کنید.
در واقع شما با این کار در تلاش هستید که یک تصویری واضح از تواناییها و مهارتهایتان برای بقیه بسازید که آنها برای استخدام شما و یافتن مهارتهایتان آن تصویر را ببینند.
اگر شما یک کتاب یا مقالهای نوشته باشید که به فروش هم رسیده باشد، میتوانید در مجامع علمی و همچنین محیطهای فرهنگی مشغول به کار شوید.
چون مسئولان این مکانها هم دوست دارند که یک نویسندهی محبوب به مجموعه آنها اضافهشده باشد.
روی شبکههای اجتماعی خودتان کارکنید.
افزایش دنبال کنندهها و دنبال کردن افراد کمتر باعث میشود برندسازی شما بهتر انجام گیرد.
در واقع این افراد نباید فیک یا تقلبی باشند، چون امروزه هوش مجازی افراد افزایشیافته و به لایکها و بازدیدها از پیج و کانالتان هم توجه میکنند.
با در کنار هم قرار دادن همه این مسائل کمکم در حرفهی خودتان شناخته خواهید شد و انبوهی از پیشنهادها به سمت شما خواهند آمد.
همچنین میتوانید با افراد زیادی پیرامون تخصص خود آشنا شوید که به ارتقا شما کمک خواهند کرد.
بیشتر بخوان :18+1 نکته یک گزارش بازاریابی حرفه ای
۲ – برندسازی محصول (Product Branding)
در این نوع برندسازی در واقع شما میتوانید محصولاتی را با ایدههای جدید تولید کنید و تحت برندی جدید تبلیغ کنید.
برند محصول میتواند مشتری را در این رابطه که شما در حال نوآوری در تولیداتتان هستید، توجیه نماید.
اینگونه یک شرکت میتواند تحت برند خود، دیگر برندهای تجاری که برای هر محصول معرفیشدهاند را ثبت نماید تا بهاینترتیب به قابلیتهای کاربردی آن محصول بیفزاید.
۳ – برندسازی خدماتدهی (Service Branding)
خدمات میتواند حول محور محصول صورت بگیرد.
بنابراین، این نوع برندسازی نیز همانند برند کالا است.
اما چون خدمات قابللمس یا در حقیقت ملموس نیستند، کمی فرآیند آن سختتر و دشوارتر است.
البته خدمات برای همه کالایی در نظر گرفته نمیشود، بلکه به آن دسته از کالاهایی تعلق میگیرد که مشمول خدمات پس از فروش هم خواهند شد.
برای مثال اگر به شرکت خودروسازی ایرانخودرو دقت کرده باشید، برای خدمات خودبرندینگ یا برندسازی مجزا صورت داده است.
ایساکو در واقع همان خدمات پس از فروش ایرانخودرو است که شما از آن میتوانید بهره ببرید. در واقع با این شیوهای که در شرکت خودروسازی به کار گرفتهشده است، نوآوری بیشتر، تسهیل انجام امور مشتریان و هم بهینهسازی خدمات صورت میگیرد.
دیگر مثالی که در این زمینه میتوان بیان کرد، شرکتهایی هستند که ضمانتهای خود را تحت برندسازی دیگر به مردم ارائه میدهند.
مثلاً شرکت ایکس با ضمانت شرکت فلان که حتماً در تبلیغات تلویزیونی بسیاری از آنها را دیدهاید.
۴ – برندسازی شرکتی (Corporate Branding)
برندسازی شرکتی یا سازمانی در واقع یک نوع برندینگ با اهمیت است که باید به نحوی صورت بگیرد که به مشتری اطمینان بدهد.
در حقیقت این عمل باعث میشود که نمادی از کارکنان، تواناییها، رزومه، داراییها و غیره است.
۵ – برندسازی سرمایهگذار (Investor Branding)
این برندها مخصوص شرکتهای سهامی عام و سرمایهگذاران حول آن است.
برای اینکه مردم به سرمایهگذاری در این شرکتها ترغیب شوند، برندسازی باید بهگونهای صورت پذیرد که بتواند، سرمایه جذب کند.
فرآیند این کار به این صورت است که برند ارزش و انعطاف قیمت سهام را بالا میبرد.
۶ – برندینگ مکان (Place Branding)
این برندسازی که بهعنوان برند مقصد هم شناخته میشود در واقع بر اساس منطقه جغرافیایی صورت میگیرد.
منطقه جغرافیایی به سه دسته کشوری، استانی و شهری تقسیم میشوند.
این برندینگ، پیرامون یک منطقه جغرافیایی مثل شهر، استان و یا کشور صورت میگیرد.
این نوع برند در واقع بیشتر برای جذب گردشگر، توریست و سرمایهگذار مورد استفاده قرار میگیرد.
۷ – برندسازی عمومی (Public Branding)
این نوع برندسازی در واقع برای یک دولت و یا یک حکومت صورت میگیرد.
فرآیند آن در واقع در جهت اعتمادسازی مردم به دولت موردنظر و افزایش اعتبار آن است.
۸ – برندینگ فعال (Activist Branding)
این نوع برندینگ یا برندسازی را که به هدف یا عملگرا نیز معروف است، بر پایهی یک فعالیت در حوزه هدف است که به مشتری نیز القا میگردد.
۹ – برندسازی اخلاقی (Ethical Branding)
در این نوع برند دو شیوه به کار گرفته میشود، که یکی توسط خود مجموعه انجام میشود و دیگری با خدماتی که به مشتری ارائه میدهید، صورت خواهد گرفت.
در این روش برندسازی، همانطور که از نامش هم پیدا است، اخلاق مجموعه شما دخیل است.
اولین مورد در این فرآیند این است که شما چگونه تعهدات خود را به مشتری انجام میدهید؟
مورد دوم این است که شما چه خدماتی را به مشتری با رعایت اصول تحویل میدهید؟
در واقع لحن پاسخدهی به مشتری در این زمینه ملاک برند قرار میگیرد.
میشود گفت منظور همان مشتری مداری است.
قطعاً وقتی مشتری از برخورد خوب مجموعه شما راضی باشد، برند شما بهخودیخود گسترش خواهد یافت.
۱۰ – برندینگ سلبریتی (Celebrity Branding)
این نوع برند برای افراد معروف و یا محبوب، برندسازی صورت میگیرد.
افراد معروف دارای شبکههای اجتماعی، مصاحبه و رزومه هستند و با بهینهسازی آنها سعی در افزایش طرفداران و دنبال کنندگان خود در شبکههای اجتماعی و فضای واقعی دارند.
این نوع برند را که به هدف یا عملگرا نیز معروف است، بر پایهی یک فعالیت در حوزه هدف است که به مشتری نیز القا میگردد.
۱۱ – برندسازی خصوصی (Private Branding)
این برند بر اساس توزیع محصولات برند باقیمت کمتر پایهریزی شده است.
در واقع برخی شرکتها هستند که برای اینکه بازار گستردهتری داشته باشند، برندی ایجاد میکنند که بهوسیله آن محصولات باقیمت کمتر به بازار ارائه میدهند که دارای کیفیت کمتری هم خواهند بود.